Фейсбук

Facebook (Фейсбук) е уебсайт, най-голямата безплатна онлайн социална мрежа в света, предлагана на над 70 езика. Открита е на 4 февруари 2004 г., управлява се и се притежава от частната фирма „Facebook, Inc.“ със седалище в гр. Менло Парк, щата Калифорния, САЩ
Потребителите на социалната мрежа се групират по географско положение, месторабота, учебни заведения, интереси и други. Всеки потребител избира каква информация да въведе за себе си, както и какви групи или личности могат да имат достъп до нея. Комуникацията между потребителите в мрежата се осъществява по много начини, включително изпращане на лични съобщения, покани за участия в мероприятия, споделяне на снимки, текст, хипервръзки, видеооткъси („клипове“), създаване и участие в групи по интереси, сравнение на резултатите от тестове, участие в различни игри.
През 2012 г. Facebook има 1 млрд. потребители, спрямо 800 млн. през 2011 г., и 600 млн. през 2010 г.Социалната мрежа е оценена на около 100 милиарда долара.
През януари 2013 г. Facebook има почти 700 млн. активни потребители (такива, които ползват Facebook поне веднъж месечно). Те представляват 51% от потребителите на интернет в света. Тя е най-използваната социална мрежа. 
Към март 2013 г. съществуват и „Facebook приложения“ за почти всеки нов смартфон, като по този начин хората имат възможност да поддържат връзка със социалната мрежа по всяко време и място.

Съдържание

  
  • 1История
    • 1.1Сливания
    • 1.2Приходи
    • 1.3Реклама
    • 1.4Офиси
  • 2Потребителски интерфейс
    • 2.1Потребителски профил
    • 2.2Лента с новини
    • 2.3Сравнение с Myspace
    • 2.4Бутонът за харесване
      • 2.4.1Съдебен спор
  • 3Влияние върху здравето
  • 4Потребители
  • 5Популярност
  • 6Вижте още
  • 7Източници

    История
    Зукърбърг създава Facemash (предшественика на Facebook) на 28 октомври 2003 г. по време на втората си година в Харвард. Сайтът използва снимки от онлайн директория със снимки на студенти от университета, като се сравняват по две едновременно и се търси по-привлекателния между двамата. За да постигне това, Зукърбърг хаква недостъпна информация от мрежата на Харвард и копира личните снимки на студентите от всички общежития. По това време университетът не поддържа цялостна система със снимки и информация за студентите. За първите 4 часа от съществуването си Facemash привлича 450 посетители и 22 000 прегледа на снимки.
    Сайтът бързо се популяризира в кампуса, но няколко дни по-късно е затворен от администрацията. Зукърбърг е заплашен с изгонване и е обвинен в застрашаване на сигурността, нарушаване на авторски права и личното пространство. Впоследствие обвиненията биват свалени. Зукърбърг развива този проект същия семестър точно преди изпит по история на изкуството. Той качва 500 снимки от Древен Рим на сайт, като всяка снимка съдържа секция за коментари. Когато разпространява сайта сред останалите студенти, те започват да коментират и да обменят идеи.
    През януари 2004 г. Зукърбърг започва да пише код за нов уебсайт. Той споделя, че е бил вдъхновен от статия, свързана с инцидента с Facemash. На 4 февруари 2004 г. той пуска Thefacebook, което предшества днешния сайт (членът the отпада от името през 2005 г.). В работата по сайта скоро се включват и неговите съседи по стая по време на обучението им в Харвардския университет – Едуардо Саверин (Eduardo Saverin), Дъстин Московиц (Dustin Moskovitz), Андрю Макколъм (Andrew McCollum) и Крис Хюз (Chris Hughes)

    Сливания[

    На 15 ноември 2010 г. Facebook обявява, че купува домейна fb.com от Федерацията на американските фермери, като сумата обаче остава тайна. На 11 януари 2011 г. Федерацията обявява 8,5 млн. щ.д. като „приходи от продажби на домейн“. Така придобиването на fb.com става една от десетте най-скъпи продажби на домейни в историята.

    Приходи

    По-голямата част от приходите на Facebook идват от реклама.
    Приходи (млн. щ. д.)
    ГодинаПриходиРъст
    2006 г.52
    2007 г.150188%
    2008 г.28087%
    2009 г.775177%
    2010 г.2 000158%
    2011 г.4 270114%
    Facebook има по-нисък коефициент на кликвания (CTR – Click-through rate) на реклами в сравнение с повечето големи уебсайтове. Според BusinessWeek.com банерните реклами във Facebook получават пет пъти по-малко кликове в сравнение с тези в интернет пространството. Например потребителите в Google кликват на първата реклама, която излиза при търсенето, средно през 8% от времето (80 000 клика на 1 млн. търсения). Потребителите във Facebook кликват на реклами средно през 0,04% от времето (400 клика на 1 млн. страници). Като причина за това може да се изтъкне фактът, че много млади потребители вече използват софтуер за блокиране на реклами, като по този начин по-лесно успяват да игнорират рекламни съобщения. Допълнителен фактор е, че сайтът се използва главно за социална комуникация, а не за преглеждане на страници. Въпреки това на страниците на някои марки и продукти се отчита по-висок коефициент на кликвания – 6,49% за постовете на стената в съответната група.

    Реклама

    През август 2013 г. Facebook предлага промени в политиката си за използване на личните данни на потребителите. Те касаят възможността компанията да може да използва публикациите и други лични данни от профила с рекламна цел. Заради множеството критики компанията е принудена да изчака Федералната комисия по търговия да разгледа казуса. Първоначалното предложение бива прието от комисията на 15 ноември с една единствена промяна, свързана с точката, според която потребителите между 13 и 18 години да декларират при използването на страницата, че поне един от родителите се е съгласил от негово име с условията за ползване. Няколко организации за защита на личните данни разкритикуваха социалната мрежа, като казаха, че твърде много е разширила обхвата на данните, които използва. Всяка информация, публикувана на стената или профила на потребителя, може да бъде закупена от компаниите с цел по-целенасочено таргетиране на техните клиенти. От Facebook твърдят, че нововъведенията не вкарват кой знае какви промени в политиката.[6]

    Офиси



    В началото на 2011 г. Facebook обявява плановете си да премести щабквартирата си в Менло Парк, Калифорния.
    Всички потребители извън САЩ и Канада имат договор с ирландската дъщерна компания Facebook Ireland Limited. По този начин Facebook избягва данъци към САЩ за потребителите си в Европа, Азия, Австралия, Африка и Южна Америка. Компанията се възползва от двустранната спогодба за избягване на двойно данъчно облагане, която ѝ позволява да плаща едва 2 – 3% корпоративен данък върху приходи от международни дейности.
    През 2010 г. Facebook отваря четвъртия си офис в Хайдарабад, който е първият за Азия. През 2010 г. социалната мрежа има повече от 750 милиона активни потребители в целия свят, в това число над 23 милиона само в Индия. Затова и Facebook подчертава, че центърът в Хайдарабад ще поддържа онлайн рекламата и екипи за поддръжка, които ще осигуряват денонощна поддръжка на сайта на множество езици и ще откликват както на потребители, така и на рекламодатели. Така Facebook се нарежда до големи компании като Google, Microsoft, Oracle, Dell, IBM и др. Въпреки че не конкретизира в цифри инвестицията си в Индия, Facebook обявява, че основните позиции в този център вече се попълват. Центърът в Хайдарабад ще подпомага дейностите на компанията в Калифорния, Дъблин и Остин, Тексас.
    Специално построен информационен център отваря врати в Прайнвил през април 2011 г. Специфичното при него е, че консумацията на енергия е намалена с 38%. През април 2012 г. Facebook отваря втори информационен център във Форест Сити, Северна Каролина.
    На 1 октомври 2012 г. изпълнителният директор Зукърбърг посещава Москва с цел да стимулира иновациите в областта на социалните медии в Русия и да увеличи популярността на Facebook на местно ниво. Руският министър-председател окуражава основателя да отвори изследователски център в Москва. Facebook има едва 9 милиона потребители в Русия, докато местният аналог на социалната мрежа, ВКонтакте, има около 34 милиона потребители

    Потребителски интерфейс

    Много от новите смартфони предлагат достъп до Facebook чрез уеб браузърите си или специално написано приложение, което осъществява директен достъп. Официално Facebook приложение се предлага за операционните системи Android, iOS, и WebOS. Nokia и Research In Motion също предлагат приложения за техните мобилни устройства.

    Потребителски профил

    Потребителите имат възможността да създават свои собствени профили със снимки, списък с интереси, информация за контакт и друга персонална информация. Те могат да общуват с приятели и други потребители чрез лични или публични съобщения, както и с помощта на чата. Освен това те могат да създават и да се присъединяват към групи, свързани с определени интереси и да „харесват“ страници (наричани „фен страници“ до 19 април 2010 г.), сред които има и такива, които се поддържат от компании като средство за реклама. Facebook бе многократно предизвикван да добави опцията „трети пол“, „друг“ или „интерсекс“ при таба за двата пола. Социалната мрежа отказва да го направи с обяснението, че хората могат „да изберат да не показват своя пол на профила си“. Изследване, направено през 2012 г. от Pew Internet и American Life сочи, че между 20% и 30% от потребителите редовно постват, тагват се и правят други неща в социалната мрежа. Потребителската страница е изчистена, с основен син цвят, тъй като Зукърбърг не може да вижда цветовете червено и зелено.
    Facebook предлага много на брой опции, чрез които потребителите могат да комуникират. Сред тях са стената, пространство, което е част от потребителската страница, където приятелите могат да оставят (записват) съобщения („постове“), които се виждат от другите. „Сръчкването“ („poke“) позволява на потребителите да се подсещат виртуално (чрез съобщение, което показва, че си бил „сръчкан“). Снимките са друга опция, като потребителите могат да качват албуми и снимки. И накрая е „статусът“, чрез който потребителите уведомяват приятелите си за своето местонахождение, както и с какво се занимават. Всеки може да вижда името на потребителя, но останалата информация е видима в зависимост от настройките за сигурност, които той е избрал.

    Лента с новини

    Основната страница на потребителския интерфейс съдържа Лента с новини – постоянно обновяващ се списък на публикациите на вашите приятели, страници, които следите и друга информация. Потребителят може да реагира на нещо, което вижда, или да потърси хора или теми, с които да допълни списъка. Лентата с новини е съставена така, че да предизвиква реакция у потребителя и той да сподели или коментира това, което го интересува. Целта е потребителят да се завръща многократно към профила си, за да следи промените. Според някои автори това насърчава публикуването на емоционални или сензационни новини, които биха генерирали повече реакции.

    Сравнение с Myspace

    Медията е многократно сравнявана с Myspace, но съществената разлика между двата сайта е нивото на персонализиране. Друга разлика е условието на Facebook-потребителите да използват истинската си самоличност и да посочват рождена дата – нещо, което Myspace не изисква. Myspace позволява на потребителите си да декорират страницата си, докато Facebook позволява единствено промяна на текста и заглавните снимки, но не и на цялостния облик.

    Бутонът за харесване

    Бутонът за харесване (like) е отличителна характеристика на Facebook от 21 април 2010 г. и позволява на потребителите да покажат одобрението си към определено съдържание, като обновления на статус, коментари, снимки и реклами. Продължителното харесване на съдържание, което е публикувано от приятел, би предизвикало огромен наплив от уведомления на профила на потребителя. В такива случаи Facebook ще изпрати съобщение до харесващия, че трябва да намали и да изчака пет минути, преди да продължи да харесва.
    След уволнението на служители от шерифа на Хамптън, Вирджиния, САЩ, защото харесали страницата на техен враг във Facebook, съдът приема решение, съгласно което Конституцията на САЩ защитава правата на гражданите да харесват Facebook страници, независимо от тяхното съдържание.

    Съдебен спор

    Патенти, свързани с бутона „харесва ми“, както и други опции на социалните мрежи, които принадлежат на починалия холандски програмист Джоанес Джоузеф Еверардъс ван Дер Меер (Joannes Jozef Everardus van Der Meer), са обект на съдебен спор, започнат от Rembrandt Social Media срещу Facebook. Към 2 април 2013 г. няма друга информация относно делото.

    Влияние върху здравето

    Много потребители на Facebook, особено младежи, реферират към употреба на алкохол и наркотични вещества на профилите си. Според проучване на употребата на алкохол при непълнолетните потребители на Facebook, 35,7% от участниците имат в профилите си съдържание, отнасящо се до алкохол. Това включва снимки, представящи непълнолетни, пиещи алкохол, или статуси, които описват употреба на алкохол или други вещества. Това е особено обезпокояващо, тъй като социална мрежа с мащабите на Facebook може да окаже значително въздействие върху младежите, като промотира определени норми на поведение сред тях. Независимо дали тези постове представят истинското поведение на потребителя или са сложени само за да го направят да изглежда „готин“, публикуването на подобни референции би могло да доведе до някакви очаквания от приятелите, че младежът пие или би пил алкохол в бъдеща ситуация.

    Потребители

    Повече от 425 млн. активни потребители достигат до Facebook чрез мобилните си телефони чрез 200 мобилни оператора в 60 страни.
    През януари 2013 г. страните с най-голям брой Facebook потребители са[8]:
    • САЩ с 168,8 милиона потребители
    • Бразилия с 64,6 милиона потребители
    • Индия с 62,6 милиона потребители
    • Индонезия с 51,4 милиона потребители
    • Мексико с 40,2 милиона потребители
    Общият им брой е 309 милиона или около 38,6% от 1 милиард потребители на мрежата по света. Към март 2013 г. активните потребители са 1,1 милиарда по данни на Facebook.
    Според данни от 2017 г на Pew Research Center 68% от всички възрастни американци използват Facebook. За сравнение Instagram (също притежаван от Facebook) ползват 28%, Pinterest 26 %, LinkedIn 25 % и Twitter 21 %[7].

    Популярност

    • Американският автор Бен Мезрич публикува книга за Марк Зукърбърг и създаването на Facebook. Книгата се казва „Facebook – милиардери по неволя“ и излиза през юли 2009 г.
    • „Социалната мрежа“ е драма, режисирана от Дейвид Финчър, и проследява създаването на социалната мрежа Facebook. Филмът излиза на 1 октомври 2010 г. Според създателят Марк Зукърбърг „Социалната мрежа“ не пресъздава изцяло истината относно създаването на Facebook.
    • В отговор на суматохата около Деня, в който всеки рисува Мохамед, и забраната върху използването на сайта в Пакистан се появява ислямска версия на уебсайта с името „MillatFacebook“, впоследствие преименува на „MyMFB“.
    • „Имаш 0 приятели“ е епизод от американския анимационен сериал „Саут Парк“, в който открито се пародира употребата на Facebook. Епизодът е излъчен през април 2010 г.
    • Айви Бийн от Брадфорд, Англия, си създава профил във Facebook на 102 години, което я нарежда сред най-старите потребители на мрежата. Когато умира през юли 2010 г., тя има 4962 приятеля във Facebook и повече от 56 хил. последователя в Twitter.
    • На 16 май 2011 г. израелска двойка нарича дъщеря си Like, на името на опцията „харесва ми“ във Facebook.
    • Най-големи конкуренти на Facebook са qzone(qq.com) и renren в Китай; Cyworld в Южна Корея; VK и Odnoklassniki в Русия, Беларус, Казахстан, Киргистан, Молдова, Украйна, Узбекистан; Draugiem.lv в Латвия; Cloob в Иран; Zing във Виетнам; mixi в Япония

Коментари

Популярни публикации от този блог

Оперативна памет

ТПГ "Мария Кюри" - Перник

Rockstar Games